Menü
30_LinkedIn.jpg
Forrás: ITB

Online platform segítségével kapcsolódhatnak egymáshoz az innovatív ötleteken dolgozó munkatársak. A releváns projektekhez nem elég a belső állományt összefogni, a külső partnereknek, ipari szereplőknek is jut feladat.

Éves szinten több mint 50 ezer bozóttűzhöz riasztják az ausztrál tűzoltókat. A legutóbbi tűzszezon, mely 2015 június elejétől 2016 május végéig tartott, az elmúlt időszak legtöbb halálos áldozatával járó eseménysorozata volt. Kilencen haltak meg, 408 ház égett le és közel 500 más ingatlan pusztult el a természeti katasztrófában. Így nem csoda, hogy az ausztráliai Victoria államban mindent megtettek annak érdekében, hogy ötletekkel segítsék a hatékonyabb tűzoltást.

Nem bízták a véletlenre a szervezeten belüli innovációt, a KPMG tanácsadócég tulajdonában lévő Innovation Factory nevű online platformot hívták segítségül. A közösségi innovációs oldal által az ország 80 tűzoltó csomópontját kötötték össze. A megoldás révén kiderült, hogy legalább 10 különböző helyen gondolkodnak azon, hogy drónokat vessenek be a tűz elleni harcba. Az online platform segítségével összekötött tíz különböző központ egyesült erővel folytatta az ötletelést, a fejlesztést.

 

Ötletek az online világban

Han Gerrits, KPMG
Az Innovation Factory kitalálójával, a holland származású Han Gerritsszel, a KMPG főtámogatásával megszervezett Budapest Brain rendezvényen találkoztunk. A szakember elmondása szerint az éppen cikkünk írása előtt friss webes külcsínt kapott Innovation Factory egy intelligens ötletdoboz, mely a nagyvállalatokon belüli innovációs folyamatokat segíti kiteljesedni, az erőforrásokat közös ötletekre összpontosítani. Az online világban más a dinamikája az ötletek születésének, ezért a nagy, több száz vagy ezer fős vállalatoknak érdemes ezt az eszközt is használniuk.

A platform születését többéves innovációs tanácsadás előzte meg, melynek szoftveres megjelenítése volt a webes felület. Az ausztrál példa is rámutat arra, hogy az innovációt, az ötleteket nehéz koordinálni a nagyvállalatokon belül. Az ember dicsekszik a sikereivel, de az innovációs folyamat önmagában még nem siker. A statisztikák azt mutatják, hogy tízből csak egyetlen ötlet valósul meg. A sikertelen próbálkozások kevés publicitást kapnak, a vállalaton belül is csak a szűk kör értesül róluk. A nagyobb szervezetekben pedig könnyen megvalósulhat a fenti forgatókönyv, amikor az erőforrásokat szétszórva, többen is ugyanazon az ötleten dolgoznak. Az sem elképzelhetetlen, hogy a ma kudarccal lezárt innovációs projektet holnap egy másik kontinensen kezdik újra – mert nincs koordináció, összhang az ötletek között.

 

Mutasson példát a vezető

Ahhoz, hogy egy ötlet megszülessen, önmagában a platform még nem elegendő – mondja Han Gerrits. Az emberek alaphelyzetben ódzkodnak ötleteik megosztásától, félnek a kudarctól. A szikra megszületéséhez olyan vállalati környezetet kell, amely díjazza az innovatív embereket.

Innováció Magyarországon

A Global Innovation Index weboldalon tették közzé azt a 10. alkalommal megismételt tanulmányt, amely hét témakörbe sorolva összesen 21 indikátort vizsgál meg évről évre a világ 127 országában. Ezek az országok a világ népességének 92,5 százalékát teszik ki, a globális GDP 97,6 százalékát jelentik. A tanulmányt a Cornell Egyetem, a francia gyökerű INSEAD oktatási intézmény, és az ENSZ egyik szervezete, a World Intellectual Property Organisation (WIPO) jegyzik. A 2017-es tanulmány lapzártánk előtt kevéssel, június 15-én jelent meg. A tanulmányban vizsgált hét fő témakör az intézmények, az emberi erőforrás és kutatás, a piac fejlettsége, a vállalkozások fejlettsége, a tudás, a technológia termelés, illetve a kreatív termelés. A 127 országot rangsoroló lista elején olyan erős államok vannak hagyományosan, mint az Amerikai Egyesült Államok, Svédország, Finnország, Svájc, Hollandia vagy Nagy-Britannia.

A 2017-es listát Svájc vezeti és Jemen zárja, hazánk hat helyet veszítve előző évhez képest a 39. a listán. A jelentés szerint hazánk gyengeségei közé tartozik, hogy kevés cég biztosít formális képzést alkalmazottainak, az ipar és az egyetemi élet között együttműködés gyenge. Az egy lakosra eső GDP növekedés arányát is a gyenge pontok közé sorolják.

Erősségünk például, hogy a vállalatoknál sok tehetséges ember dolgozik, akik új termékeket, technológiákat alkotnak, sokan foglalkoznak Wikipédia-oldalak szerkesztésével, sok a .hu domén név alatt bejegyzett weboldal, vagyis online kreativitásban erősek vagyunk. Az is erősíti az országot innováció szempontjából, hogy a gyártási folyamat végtermékek között magas az aránya a high-tech és medium-tech termékeknek.

 

A vállalati vezetők feladata ebben példát mutatni, ösztönözni az alkalmazottakat arra, hogy merjenek előállni kreativitásukkal, újításaikkal. Az Innovation Factoryban ezért kihívásokat (challenge) szerveznek, melyek kezdetén a vezető egy rövid videóban elmondja az ötletelés célját, és közös gondolkodásra szólítja fel a résztvevőket. A platform mesterséges intelligenciával felvértezett, összehozza a hasonló ötletek gazdáit, releváns tudást és szakértelmet hozzáadva támogatja az innováció folyamatát. Gyakori, hogy az ötlet kiváltotta online párbeszéd teszi sokkal értékesebbé az egész folyamatot.

Minél több ötlet születik egy vállalaton belül, annál valószínűbb, hogy akad közöttük értékes is, vagyis a vezetők nagyobb merítésből választhatnak. A vezető feladata kiválasztani a vállalat szempontjából fontosakat, rangsorolni őket és összpontosítva pár ötlet megvalósítására felszólítani a munkavállalókat, esetenként partnereket vagy külső szakmai szereplőket. Például a vezető kitalálja, hogy a 3D nyomtatás vállalaton belüli hasznosítását szeretnék megvitatni, ezt felvázolja egy rövid üzenetben. Meghívja a vállalat belső folyamatait ismerő munkatársakat, a technológiai partnereket és a 3D technológiát gyártó vállalatokat, hogy közösen vitassák meg a témát. Így valóban egy értékes közösségi tudás adódik hozzá az eredeti ötlethez. És gyakorlati megoldás születhet arra is, hogyan lehet közösen, hatékonyan és könnyen eloltani a nagy tüzeket.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2032 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Magda Szczawinska

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4386 cég szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Teszt Cég Kft.

A legkeresettebb cégek: