Menü

Jó pár éve az ICT-piacon legalább annyi szó esik a HR-kérdésekről, mint például az IT-telco fejlesztésekről. És ezzel paralel már ki lehet hallani a beszélgetésekből azt a gondolatot is, hogy ha a cégek nem figyelnek oda az eddigieknél jobban az imázs- és brandépítésre, akkor a technológiai háttér és a fejlesztések tökéletesítése sem igen megy majd.

Szerintem nem triviális dolog azt tudomásul venni, hogy a HR munka az ICT-szektorban is megelőzi a technológiai sikert. Aki ezt nem akarja elfogadni, annak egyre komolyabb gondjai lesznek. Erről szólnak az előrejelzések, és én is ezt látom, ezt tapasztalom nap mint nap. Bár a megoldás elvileg egyszerű: a megfelelő HR-tudást be kell hozni a cégbe, vagy ki kell adni szakembereknek. Ennyi! Azt látom, hogy törekszenek is minderre az ICT-cégek, de azt már nem tudom eldönteni, hogy a HR-szakma mennyire nőtt fel ehhez a feladathoz. Azt is látom, hogyan szárnyalnak a kis cégek is, ha megfelelő HR-háttér van mögöttük. És azt is észreveszem, hogyan kínlódnak a komoly technológiai tudású nagy cégek, akik ugyan költenek HR-re, csak nem biztos, hogy jó helyre adják a pénzt.

Elvileg mindenki tudja, hogy a 21–32 éves generáció színre lépése milyen nehézségek elé állította, állítja a korábbi generációs, menedzsment képességekkel nem kellőképpen felvértezett vezetőket. Nem egy olyan fiatalt ismerek, aki igencsak tehetséges, pénzt és hatalmat akar, és azért, hogy ezt elérje, keményen dolgozik és tanul. No meg bizonyítani is akar annak a vezetőnek, akit ő idolnak tart. Nem egy példát tudnék mondani arra, hogy kit tartanak vagy nem tartanak idolnak a fiatalok. Az biztos, hogy nem esnek hasra egy vezető múltban elért eredményei előtt, ha azt látják, hogy nincs mögötte valódi szakmai tudás. S nem szorul beléjük tekintélytisztelet sem, ha netán egy megfáradt szenior menedzser a vezetőjük. Saját bőrömön is megtapasztaltam mindezt, bár azt sosem gondoltam, hogy az ember ücsöröghetne a babérjain! Mondják is, hogy kilógok a generációmból... Igaz, nem egyszerű eldöntenem, hogy ez mennyire pozitív. Azt viszont eldöntöttem, hogy fiatatokkal akarom körbe venni magam. És bizony ők minden nap „kihívják” az embert, és elsőre sutba dobhatom a sok éves tapasztalatomat. De másodjára azért már értékelik, hogy tanulhatnak az embertől.

Nehéz helyzet ez az ambiciózus fiatalnak, no meg a munkáltatóknak is. Mert ezekért a tehetséges ICT-szakemberekért és talentekért folyik a harc. Ők azok, akik több munkalehetőség közül válogathatnak, az ő kegyeikért állnak sorban az őket csábító különböző munkaadók. Majd ha sikerült megszerezniük a hőn vágyott szakembert, akkor indulhat a küzdelem a megtartásáért. Ebben a versenyben a már említett idoloknak van talán a legfontosabb szerepük. Persze ezeknek az igazán „jó arcoknak” mindig is nagy jelentőségük volt az üzleti életben. Annyival másabb most a helyzet, hogy nélkülük nem lehet se megszerezni, se megtartani a friss, tehetséges szakembereket. És ez nemcsak az ICT-piacon van így, hiszen szinte valamennyi gazdasági szegmens munkaerőhiánnyal küzd. Így hát a többi szektorban is létkérdés, van-e idol az adott céges közegben vagy sem.

Ismerek jó pár idolt a hazai ICT-világban. Látszik, kik azok a vezetők, akiket az embereik követnek évek, akár évtizedeken át, bárhova is visz az útjuk. És bizony ezeket az idolokat mi is megpróbáljuk az ITB közelében tartani, hiszen például egy konferencián a résztvevők csak akkor ülnek végig egy előadást vagy hallgatják végig a kerekasztal-beszélgetést, ha azt egy idol tartja, ha idolok ütköztetik szakmai álláspontjukat.

Azt gondolom, nemcsak azt tudjuk, ki számít idolnak, hanem azt is pontosan látjuk, ki mögött milyen imázsépítő munka folyik, ki mögött van komoly kommunikációs háttér. És ha van ilyen háttér, akkor oda jelentkeznek is a pályakezdők, náluk nincsen munkaerőhiány. És megint az idolizmusnál tartunk, amelynek bizony alapelme a kommunikáció. És amelyhez sajnos nagyon kevesen értenek ma Magyarországon! De aki ért hozzá, az az ITB szezonnyitó szakmai napján ebbéli tudását megosztotta a rendezvény résztvevőivel. Mi pedig most az olvasóinkkal.

Rovatok

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2032 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Magda Szczawinska

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4386 cég szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Teszt Cég Kft.

A legkeresettebb cégek: