Menü

Kiemelt témánk

Feliratkozás


36_1n.jpg
Forrás: ITB

Személyre szabott szakértő tanácsadás és uniós források is elérhetőek a kis- és középvállalkozások infokommunikációs eszközeinek és képességeinek fejlesztésére. A labda most az ő térfelükön pattog – aki jól kihasználja a lehetőségeket, előnybe kerülhet versenytársaival szemben.

Minden ország gazdasága számára fontosak a multinacionális nagyvállalatok (legyenek külföldiek vagy hazaiak), de egy egészséges gazdasági környezetben a derékhadat a hazai kis- és középvállalkozások adják. Magyarországon is ezek adják a bejegyezett vállalkozások túlnyomó többségét, de a foglalkoztatásban és különösen a GDP-hez való hozzájárulásukban messze elmaradnak a lehetőségektől.

 

Van honnan fejlődni

Ennek pedig egyik általánosan elismert oka, hogy nem használják ki kellőképpen az infokommunikációs technológiák kínálta lehetőségeket. A GINOP-3.2.1-15 kódnév alatt futó Modern Vállalkozások Programja (MVP) keretében bő egy évvel ezelőtt 3200 kkv bevonásával végeztek kutatást, és az eredmények meglehetősen vegyes képet festenek a szektorról – mondja Czimbalmos Levente, a program szakmai vezetője.

Egyfelől a nagy többség fontosnak tartja az informatikát, de az infrastruktúrájuk működtetéséhez és karbantartásához rendkívül kevesen vesznek igénybe szakembert, inkább egy hozzáértő(nek gondolt) rokonnal, ismerőssel végeztetik el a szükséges feladatokat. A jövőre nézve még szomorúbb, hogy a képzésekre praktikusan senki semmilyen figyelmet nem fordít. Miközben a mértékadó előrejelzések szerint 5-10 éven belül minden munkahely digitalizációval érintett lesz, a magyar kkv-k vezetői elenyésző arányban fejlesztik munkatársaik informatikai készségeit vagy IT-biztonsági tudatosságát.

Az informatikai infrastruktúrában sem sokkal jobb a helyzet. „Szakterületi támogató alkalmazások – CRM, ERP – szégyenletesen alacsony számban vannak, az EU-ban lényegében az utolsók vagyunk – fogalmaz Czimbalmos Levente. – Számlázóprogramot persze használnak, de arra önmagában nem lehetünk büszkék, hiszen jogszabály írja elő.”

Az IT-biztonság kérdésében van némi elmozdulás, de messze vagyunk még az ideális állapottól. A megkérdezettek 90 százaléka válaszolta azt, hogy legalább vírusirtót és tűzfalat használ, 70 százalék pedig „valamilyen rendszerességgel” végez adatmentéseket is. Ezzel együtt egyötödük elismerte, hogy vesztett már el véglegesen adatokat.

 

A felkészültség sokat ér

Már csak emiatt is fontos, hogy a kkv-k digitális érettségét minden lehetséges eszközzel fokozzák. Ugyan a maguk szintjén végeznek általános, népszerűsítő kampányokat a kisebb és nagyobb infokommunikációs szállítók is, de a feladatból az államnak is ki kell vennie a részét. Ennek fontos eszközei a GINOP-programok, amelyek között az Modern Vállalkozások Programja különleges helyet foglal el.

Az MVP a 2014–2020-as programozási időszak egyik első GINOP-projektje volt (2015-ben indult), továbbá a legelső kiemelt program. Abban is speciális, hogy várhatóan az EU költségvetési időszak legvégéig működik majd. Az első, 2 milliárd forintos keretösszeg felhasználása után 2017-ben egy, 2,2 milliárd forintos összeggel megtámogatott hosszabbításról döntöttek. Ez idén július 31-én jár le, de augusztus elsején indul is a harmadik szakasz, 1,4 milliárd forinttal, 2021. május 31-i kifutással. „Az MVP a Digitális Jólét Pénzügyi Program lebonyolításához egy alkalommal kapott továbbá egy 400 millió forintos plusz keretemelést is, így a program a működésének hat éve alatt összesen 6 milliárd forintból gazdálkodhat” – összegzi a forrásokat Czimbalmos Levente.

Az MVP számokban

Programba regisztrált vállalkozás: 14 900+

Elvégzett auditok száma: 9 600+

Digitálisan Felkészült Vállalkozás: 6 650+

 

A programba a magyar kkv-k lehető legszélesebb körét igyekeznek bevonni. (Annyi a megkötés, hogy az EU által előírt GINOP-sajátosságok miatt kizárólag a közép-magyarországi régióban, illetve az agráriumban tevékenykedő vállalkozások nem részesülhetnek a forrásokból.) A regisztrált vállalkozásokat rövid időn belül megkeresi egy kijelölt tanácsadó, és megkérdi, hogy lefolytathat-e egy informatikai auditot a cégnél. A tapasztalatok szerint a jelentkezők nagy többsége nyitott az auditra. Ennek során a tanácsadó az ügyféllel együtt kitölt egy alapos, mintegy 200 tételből álló kérdőívet.

Az audit kiértékelése során dől el, hogy az ügyfél megkaphatja-e a Digitálisan Felkészült Vállalkozás (DFV) minősítést. Ez jóval több, mint puszta cím, hiszen a tanúsítvány birtokában a pályázni szándékozó vállalkozások +5 százalékkal (akár 3 millió forinttal) több támogatást is szerezhetnek a GINOP-3.2.2 kódjelű, kapcsolt pályázati konstrukcióban, ahol egyébiránt digitális eszközökre, szoftverekre és szolgáltatásokra pályázhatnak. Ehhez az MVP-ben több mint 600 minősített szállító mintegy 2000 terméke közül választhatnak a pályázó kkv-k.

 

Erre van az előre

Az MVP egyik legnagyobb haszna azonban az, hogy DFV minősítéstől függetlenül minden auditált vállalkozás kézhez kap egy testre szabott fejlesztési koncepciót. „Ez nem akar informatikai stratégia lenni, de rávilágít a cég digitalizációs hiányosságaira, gyengeségeire, és felnyitja a vezető szemét az infokommunikáció  kínálta lehetőségekre. Nemcsak általánosságokat fogalmazunk meg, hanem konkrét javaslatokat is teszünk arra, milyen jellegű megoldást lenne érdemes bevezetnie, és az általunk már minősített, megbízható szállítók termékei közül ajánlunk is néhányat. Mindez – ahogyan valamennyi, a program által kínált szolgáltatás – díjmentes” – részletezi Czimbalmos Levente. Természetesen az infokommunikációs megoldások csak akkor tudnak igazán segíteni, ha a vállalkozásnál tiszta, világos szerepkörök és jól definiált folyamatok léteznek. Ezen a téren az MVP annyiban tud segíteni, hogy a koncepcióban utal a szervezetfejlesztési igényekre, illetve a minősített szállítók között is vannak ezzel foglalkozó cégek. További segítséget nyújthat az idén februárban indult GINOP-1.1.2 kódjelű program, amely kimondottan a vállalkozók pénzügyi, üzleti mentorálását célozza, de a kompetenciafejlesztés sem maradhat ki: a GINOP-6.1.7 a fent említett munkavállalói képzésekben, illetve kiemelten a digitális kompetenciák fejlesztésében segíti a cégeket.

Az MVP augusztusban induló, harmadik szakaszában az eddigiektől eltérő csatornákon is igyekeznek elérni a vállalkozásokat. Erőteljesebben jelen lesznek az online térben, megjelennek nem infokommunikációs témájú rendezvényeket és webkonferenciákat is szerveznek.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2032 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Magda Szczawinska

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4386 cég szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Teszt Cég Kft.

A legkeresettebb cégek: