Menü

Kiemelt témánk

Feliratkozás


30_1.jpg
Forrás: ITB

Öt százalékponttal bővült az IoT elterjedése a vállalatok körében, ami kiemelkedő növekedés az elmúlt évek adataihoz viszonyítva. Hét iparágban használják sikeresen a technológiát, és főleg az autók egymáshoz kapcsoltságából várhatóak további újdonságok. De vannak területek – mint például a smart city –, ahol még várat magára a siker.

Egy forró júliusi napon, még 2014-ben, kigyulladt a Kodály köröndi palota felújítás alatt lévő tetőszerkezete, a lángok nagyon hamar elpusztítottak az épületet, a tetőszerkezet életveszélyessé vált. A ház előtt lévő MOL Bubi egyik bicikliállomása is veszélybe került, de a gondos tervezésnek köszönhetően megmenekült: az állomást fogták és egyszerűen arrébb költöztették. Az eset klasszikus példája annak, hogy mi mindenre kell egy IoT-projekt esetében figyelnie a tervezőnek: amellett, hogy a beépített szenzorok kevés energiát fogyasszanak, arra is gondolni kell, hogy a több tíz éves működés során milyen előrelátható események – mint például a fenti kényszerköltözés – várhatóak. És ez határozza meg, milyen technológiát, milyen hálózatot, milyen kivitelezőt használnak majd a projekt során.

 

A vállalatok harmada használja

Az IoT elfogadottsága lassan és biztosan kúszik felfelé. A Vodafone IoT Barometer 2019-es kutatása szerint világszerte a vállalatok több mint egyharmada (34 százaléka) használ valamilyen IoT-megoldást, ami öt százalékpontos növekedést jelent az egy évvel ezelőtti adatokhoz képest. Az előző években egy-két százalékponttal bővült az IoT használata, vagyis a 2018-as növekedés kiemelkedő. A legnagyobb ütemben (nem meglepő módon) a szállítás és a logisztika bővült 15 százalékponttal, illetve a gyártás kilenc százalékponttal. A bővülést elősegítette, hogy dobozos IoT-termékek is megjelentek már a piacon, a felmérésben megkérdezett cégek 92 százaléka vásárolt már olyan szolgáltatást vagy eszközt, amely beépített IoT-t tartalmazott – kizárólag belső használata. Amikor az ügyfeleket kiszolgáló IoT-rendszerekről van szó, akkor a vállalatok inkább személyre szabott megoldásokat fejlesztenek.

Hét iparágat említ a kutatás, ahol az IoT-t sikerrel alkalmazzák: szállítás és logisztika, pénzügyi szektor, egészségügy és wellness, autóipar, energia és közműszolgáltatók, gyártás, valamint kereskedelem. A szállításban tipikusan az eszközök nyilvántartása miatt használják a technológiát, ugyanakkor ezzel mérik a személyszállító buszok kihasználtságát, figyelik a forgalmat is. A logisztikai cégek az üzemanyag-fogyasztás nyilvántartására fejlesztettek ki megoldásokat, de olyan újító kezdeményezések is vannak, mint például a teherszállítmány biztosításának dinamikus alakítása a vezetési körülmények függvényében.

 

Biztosítóknál még újdonság

A pénzügyi szektorból a biztosítók nemrég léptek be erre a területre, de egyharmaduk aktívan használja a technológiát. Segítségével felgyorsul a kockázat felmérése, a kártérítések kifizetése, de a fogyasztók viselkedésének alakítására is vannak már sikeres projektek – például jelzik a lakástulajdonosnak, ha nyitva felejtette az ablakot vagy bekapcsolva maradt a vasaló.

Az egészségügyben a krónikus betegségek, a kezelés betartásának nyomon követése a legfontosabb alkalmazási terület. Nagy hangsúlyt fektetnek a megelőzésre is, például az egészségügyi adatok monitorozásával. Az autóiparban a kész termék és a gyártási folyamat során is használnak IoT-megoldásokat. Az Európában gyártott új autók például balesetkor riasztják a mentőket, de autón belül a különböző eszközök is kommunikálnak egymással. A C-V2X szabvány bevezetésével – amely lehetővé teszi, hogy az autók egymással és a környező infrastruktúrával kommunikáljanak – a lehetőségek tárháza nyílik meg, így sok újdonságra számíthatunk ezen a területen. A biztosítókkal együttműködve az autógyártók használatalapú biztosítási szolgáltatást kínálnak a technológia segítségével.

Az IoT dedikált hálózata

Több technológia is lehetővé teszi, hogy a tárgyakat internetre kössük. A hagyományos mobilszolgáltatók – Vodafone, T Csoport – a frekvencia engedélyhez között Narrow Band IoT hálózatot építették ki Magyarországon, ami többé-kevésbé lefedi a teljes országot. A hálózatot azoknak éri meg használni, akik megfelelő méretű IoT-projektet indítanak, fontos számukra SIM azonosításból, a frekvencia védettségéből származó biztonság, az alacsony adatforgalom (vagyis az alacsony energiafogyasztás). Az Antenna Hungária és az Invitel a LoRaWAN technológiát használják, ennek előnye, hogy olcsóbb a szabadon elérhető megoldások miatt, nem kell hozzá engedély, hátránya, hogy a biztonságról ügyféloldalon kell gondoskodni, nagyobb adatforgalmat generál.

 

Az energia és közműszektor nincs könnyű helyzetben, hiszen a régi rendszerek megkötik kezüket a lehetőséget terén. Ennek ellenére az okosmérés és az okoshálózatok kialakítása a sikeres alkalmazási területek közé tartozik. A megújuló energiaforrások arányának növelését IoT-val ellátott eszközök szolgálják ki, ahogy a meglévő infrastruktúra karbantartásánál is számítanak rá.

A kereskedelemben és a gyártás területén is a környezet adatainak követésére használnak IoT-eszközöket, így kellemesebb vásárlási- és munkakörnyezetet alakítanak ki, követik a termékek minőségét. A gyártás során a meglévő eszközök optimális kihasználása, a hatékonyság növelése is cél. A digitális iker felépítésével pedig a valós eszköz viselkedését lehet digitális környezetben szimulálni.

 

Még íródik a forgatókönyv

Vegyes a kép az IoT elfogadását illetően Magyarországon, véli Fábián Zoltán, Ipar 4.0-ás szakértő. A technológia hype-ján túl vannak olyan iparágak, ahol több évtizedes hagyománya van az IoT-technológiának – például a járműkövetés –, és a megoldás üzleti és technológiai szempontból is kiforrott, alapértelmezettnek számít. Gyakori, hogy ezekben az iparágakban nem is tudják, hogy IoT-megoldásokat használnak, hanem az üzleti előnyök adják el a technológiát.

A gyártás, logisztika is olyan terület, ahol ugyancsak alapnak számít az IoT: egy-egy drágább ipari berendezést már eleve távfelügyelettel, távdiagnosztikával, és ennek megfelelően szenzorokkal értékesít a gyártó. Fábián Zoltán szerint azonban olyan terület is akad – mint például a smart city –, ahol még nem találták ki, hogy az újfajta működés milyen konkrét gazdasági hasznot hoz, illetve az elterjedéshez szükséges méretgazdaságosságot még nem érték el. Ezeken a területeken még itthon is keresik az átütést jelentő alkalmazási forgatókönyveket.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2032 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Magda Szczawinska

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4386 cég szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Teszt Cég Kft.

A legkeresettebb cégek: